top
Besøg Danmarks Fortidsmindeguide
Besøg Moesgård Museum
Besøg Kulturarvstyrelsens Hjemmeside
corner

teknik
 

Teknik og fremstilling
 

Digital model
For at formidle og opleve Kongehøjen på internettet har det været nødvendigt at fremstille en fotorealistisk 3D model. For at gøre modellen så autentisk i både form og tekstur, blev den fremstillet ved hjælp af fotogrammetri og programmet PhotoModeler.

Over 1000 filtpuder.
Fotogrammetri betyder at måle ved hjælp af foto, så højen skulle gennemfotograferes ved hjælp af mange digitale fotos. Alle overflader både udvendigt og indvendigt er blevet fotograferet. Til det brug var det nødvendigt med en lift, så man kunne tage overordnede fotos. Hertil kommer en masse næroptagelser af de enkelte sten. For at kunne samle alle disse fotos til en model, er det nødvendigt at kunne referere billederne sammen. Den opgave blev løst ved at anbringe over 1000 hvide filtpuder, dels på stenene, dels på små søm, som blev sat ned i græsset i et regelmæssigt mønster.



 

Computerbearbejdning
Billederne er blevet læst ind i en computer og behandlet i PhotoModeler, som kan beregne filtpudernes placering i det tre-dimensionelle rum. Tilsammen danner filtpuderne en punktsky med form som Kongehøjen. De enkelte stens form er fremkommet ved en teknik, som hedder silhuetmetoden. Det giver en god tilnærmet form, som bliver ganske livagtig, når stenens får tildelt sin egen tekstur.
Til sidst eksporteres hele modellen som en 3D studie fil til viderebearbejdning af John Rasmussen. Her bliver det øvrige miljø skabt inden den igen eksporteres til internettet som en TurnTool model.

Yderligere information givers gerne ved henvendelse på:

jv@3dphoto.dk
mail@3dstudie.dk

 

 
Gå til introduktionssiden
Gå til skrivebordet - din browser- og indexsite
Få vejledning til de forskellige sider
Gå bagom projektet og se hvorledes det er blevet til...
corner2
bund